Mijn 50 plus ervaringen


Opstaan voor ouderen

Afgelopen zondag heb ik samen met mijn mannetje, het trammetje gepakt naar Scheveningen. Na te zijn ingestapt bij de bestuurder, wilde ik gaan zitten maar zag de voor invaliden-ouderen-sticker op het raam en wilde de volgende stoel nemen. Maar ook daar was dezelfde sticker en bij de 3e, de 4e en de laatste stoel ook. Van ellende ben ik toch maar op stoel nummer 3 gaan zitten. Waarom van ellende? Op de één of andere manier voelde het niet goed. Van jongs af aan is het er ingebakken, die plaatsten hou je vrij! Daar gaan zitten, dat hoort gewoon niet. Een beetje onrustig, van de ene op de ander bil wiebelend, zat ik bij ieder halte te wachten op die eventuele oudere, invalide of zwangere dame, zodat ik mijn plaatsje zou moeten afstaan.

En ineens kwam het besef, ik ben zelf een oudere. Al vind ik zelf van niet, ik behoor gewoon bij die groep! Omroep Max? Die is voor de 50 plussers! Ok, wel voor de actieve 50 plussers, maar toch. Ook mag ik nu naar de 50 plus beurs. Er is een politieke partij speciaal voor mij en er zijn op Linkedin speciale groepen en forums voor de 50 plus werkzoekenden waarop ik mij begeef. Zelfs de datingsite voor 50 plussers ligt nu in mijn handbereik, al heb ik geen idee wat ik daarmee moet. Alles wat ik wil doen als 50 plusser kan ik vinden op de startpagina seniorennet.nl, ja je leest het goed SENIOREN!!!!

Sinds ik de 50 ben gepasseerd bekijk ik de wereld met andere ogen. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik begin zelfs zo af en toe op mijn vader en moeder van 30/35 jaar geleden te lijken. Hoeveel discussies (dat vind ik nu ik 50 ben beter klinken dan ruzies) ik niet heb gevoerd met hen. Vroeger was alles beter stelden zij. Maar hoe zit dat nu met mij? Was voor mij ook vroeger alles beter?!

Hm, ik weet niet of het beter was, wel was het anders. Volgens deze slide: ben je geboren voor 1978 (thanks Edgar!), is het zelfs een wonder dat ik er überhaupt nog ben. Toch herken ik er veel in.

Terug naar de tram,  wat vinden de jongeren onder ons nou van mij als oudere senior?

Lees maar eens mee:

Het heilige huisje: Opstaan voor ouderen in het OV.

Of deze: Scholieren.

Na het lezen van de diverse reacties op deze forums, besef ik dat er net als vroeger een groot gat is tussen “jong” en “oud” en kijk ik nu ook met andere ogen als ik een tram of bus instap.

Want, zullen ze denken dat ik de hele dag heb geshopt? Ik heb tenslotte een H&M tasje bij me. Ja logisch dat niemand opstaat, het is tenslotte half-zes-werkende-mensch-tijd. Of staat er niemand op, simpelweg omdat ze mij niet oud genoeg vinden? Ik ga voor het laatste en blijf hopen dat het nog heeeeeel lang gaat duren voordat de eerste voor mij zal opstaan!

Plaats een reactie