Mijn 50 plus ervaringen


De [tegenstrijdige] wereld van solliciteren. Een handig overzicht.

Posted in Mijn kronkel door Marion Kremer op 25 februari 2013

4Mijn zoektocht loopt ten einde. Er staan nieuwe uitdagingen voor mij klaar. Welke dat zijn kan je lezen in mijn volgende blog.

Maar nu wil ik je nog even meenemen in de [tegenstrijdige] wereld van het solliciteren. Want wat mij het meest is opgevallen in de afgelopen werkzoekende periode, zijn wel de tegenstrijdigheden. Wat moet je als sollicitant nu wel of niet doen? Stel een vraag en je krijgt zeer uiteenlopende antwoorden. Doe een google-rondje en je weet meteen waar ik het over heb, als je het al niet wist. Een duidelijk antwoord kan ik je niet bieden, maar wel een overzicht van de voor mij meest opvallende en interessante artikelen en sites. Het zijn artikelen en websites van mensen die mijn aandacht op een positieve hebben getrokken. Interessant leesvoer voor zowel de sollicitant als de recruiter.

Is het cv doorslaggevend of juist de motivatiebrief?

Hier kun je lezen dat de brief pas belangrijk wordt als je cv niet aan de harde eisen voldoet. Maar dat is pas in de tweede fase!? Uit vele andere blogs en artikelen  blijkt dat je niet eens in een tweede fase komt als je cv niet aan gestelde harde eisen voldoet. Een begrijpelijk verhaal, maar dus wel een lastige.

Een andere mening heeft recruiter Nicole Wouters-Kroesen. Volgens haar vergroot een goede uit het hart geschreven motivatiebrief, wel degelijk de kans te worden uitgenodigd voor een gesprek.  Lees haar blog hier.

Wat mijn eigen ervaring zegt? Bij de meest uit het hart geschreven motivatiebrieven, werd ik uitgenodigd voor een gesprek. Toch ben ik hier vrij recentelijk, ook wel eens de mist ingegaan en was mijn brief [tegen beter weten in] te zakelijk. Gelukkig kreeg ik hier een terugkoppeling van en mocht ik alsnog een uit mijn hart geschreven brief sturen.

Wel of geen foto op je cv?

Op Sollicitatielab.nl vind je deze vraag als wekelijkse stelling. De uitkomst? Ja zegt 78% van de (deelnemende) werkzoekende tegenover 52% van de recruiters. Opvallend is het grote verschil van mening tussen werkzoekende en recruiter.

Beeldmateriaal kun je ook via social media vinden, is één van de reacties van een recruiter. Maar tegelijkertijd kun je overal lezen, dat je meteen moet opvallen. Een recruiter heeft tenslotte maar een paar minuten de tijd om jou cv te “lezen”. Wil je jezelf pas laten zien via social media, dan ben je dus eigenlijk al te laat. Dit wetende zijn de meningsverschillen tussen beide groepen al minder opvallend.

Wel of niet vooraf bellen?

Je hoeft alleen een discussie op bv Carrieretijger te volgen over dit onderwerp en het is duidelijk, of beter gezegd ONduidelijk. Een goede en inhoudelijke discussie hierover vind je op deze LinkedIn groepsdiscussie. Als ik in mijn eigen netwerk rond vraag blijken de meningen enigszins verdeeld. Toch is hier wel een wat duidelijker antwoord te geven. Zowel de recruiter als de sollicitant zijn het over één ding eens:

Alleen vooraf bellen als je een relevante vraag hebt en deze niet uit de vacaturetekst kunt halen. Voor de sollicitant de uitdaging om de relevante vraag te zoeken! Is deze er echt niet, niet bellen dus.

Wel of geen creatief cv?

Er zijn vele manieren je cv te presenteren. Online en offline. De één is nog mooier dan de ander.

Enkele voorbeelden:Prezi cv

Het Pinterest cv: Wanda Catsman

Eigen website cv: Eline Boele

Het Twitter cv: Erica Baltes

Het winkelmandje cv: Philippe Dubost  

Het Prezi cv: Moi

Ook leuk om even te bekijken: een verzameling van sollicitatietips: Marianne Pieters op pinterest.

Ook over het creatieve cv zijn de meningen verdeeld. De vraag voor mij blijft: heeft of neemt een recruiter de tijd om jouw gemaakte online cv’s te bekijken? Het is en blijft afhankelijk van de functie waar je op solliciteert, maar ook van de recruiter zelf. Kan hij of zij jouw creativiteit waarderen?

Nog meer leesvoer: een interessant artikel op HrPraktijk.nl. Het beschrijft de voors en tegens van een video cv.

Waar iedereen het wel over eens is! Maak gebruik van de social media!

Hier vind je een mooi overzicht waarom dat zo belangrijk is en ook het blog van Bas Vermond is de moeite waard om te lezen. In zijn blog “Solliciteren via social media, wat vinden de recruiters?”, komen naast zijn eigen ervaringen, de recruiters ruim aan het woord.

Toch is het oppassen geblazen voor zowel de recruiter als de sollicitant, want hoe eerlijk zijn we als we onszelf via de social media etaleren? Maken we het niet mooier dan het uiteindelijk is?

Verder wil ik je de columns van Aaltje Vincent niet onthouden. Haar boek(en) heb ik niet gelezen, maar de informatie die zij in haar columns en op haar website geeft zijn zeer uitgebreid, met vooral veel tips over LinkedIn.

Als ik zo terug kijk, is het sollicitatievak een hele lastige. Het is een tegenstrijdig vak.

Ik ben opgelucht dit vak vaarwel te mogen zeggen. Weg met alle verwarring. Weg met te lezen dat je het nooit goed doet. Weg met alle tegenstrijdige adviezen en weg met het mazzel hebben, als je ondanks alles toch op gesprek mag komen.

Maar ik ga het ook missen. Dat ik de kans heb gehad zoveel te leren in een korte tijd, al was het uit noodzaak. Dat ik een persoonlijke groei heb mogen meemaken. Een groei die ervoor heeft gezorgd dat ik de toekomst op een voor mij zinvolle manier mag invullen. Dat ik nieuwe mensen heb mogen ontmoeten, zelfs nieuwe vrienden!

Graag wil ik (als ik zo vrij mag zijn) afsluiten met een klein persoonlijke advies.

Aan de recruiter: Probeer werkloosheidsdiscriminatie opzij te zetten. Laat je niet leiden door vooroordelen, want als je stopt met hokjes denken, wordt de ideale kandidaat sneller gevonden. En dat scheelt weer een hoop tijd en werkdruk.

Aan de werkzoekende: Ontwikkel je als werkzoekende en sta open om te blijven leren. Kijk vooruit  en besef dat ervaring op zich niet voldoende is. Het gaat om je huidige (vak)kennis. Deze moet up to date zijn. Volg opleidingen en/of workshops op jouw vakgebied. Groei mee en laat dat zien!

Voor iedereen: Doe alleen datgene wat bij jou past. Kortom: Blijf jezelf! Alleen dan onderscheid je jezelf pas echt.

Ok vooruit, nog ééntje dan: blijf luisteren naar wat de ander te zeggen heeft en leer van elkaar!

Wie ben ik

Marion Kremer

Dit blog is eerder gepubliceerd op: http://www.rectec.nl/2013/02/05/de-tegenstrijdige-wereld-van-solliciteren-een-handig-overzicht/#more-10025

2 Reacties to 'De [tegenstrijdige] wereld van solliciteren. Een handig overzicht.'

Subscribe to comments with RSS of TrackBack to 'De [tegenstrijdige] wereld van solliciteren. Een handig overzicht.'.

  1. Eline Boele said,

    Hallo Marion,
    Ik wilde je nog even laten weten dat mijn campagne elinezoektwerk.nl geslaagd is. Op dag 73 van mijn campagne heb ik mijn droombaan gevonden. Afgelopen week ben ik gestart als Omgevingsmanager bij het Waterschap Brabantse Delta. Super resultaat van een mooie campagne. Mijn website is inmiddels aangepast, maar blijft online voor andere werkzoekenden ter inspiratie.

    Met vriendelijke groet,

    Eline Boele

    • marionkremer said,

      Hey Eline.
      Super om te horen dat je inzet is beloond. Het zegt uiteraard ook iets over wie jij bent en waar je voor gaat. Nogmaals gefeliciteerd en heel veel plezier met je nieuwe job!


Plaats een reactie